Wednesday 01 August 2018

Shin splints kan je voorkomen!

Hardlopen is na fitness de meest populaire individuele sport in Nederland. Ruim 2 miljoen Nederlanders doen het met regelmaat. Het is helaas ook een sport die veel blessures veroorzaakt. De kans op een blessure door hardlopen is bijna drie keer zo groot als gemiddeld bij sport.

Voornaamste oorzaak is overbelasting. Vooral beginnende lopers zijn blessuregevoelig. De gedachte - “Wat is er nou makkelijker dan” hardlopen?” - leeft al snel. Broekje, shirt en een paar gympen aantrekken en hardlopen maar. Dat gaat de eerste keer best aardig. Na 20 minuten komt de beginner voldaan en uitgeput thuis. Het eerste loopje was een succes en smaakt naar meer. Nog dezelfde week wordt er een 2e en misschien wel een 3e keer gelopen. Echter, de kans is groot dat het lichaam dan “STOP!” roept. Er is in korte tijd teveel aan de spieren en pezen getrokken en belasting op de gewrichten gekomen, waar het lichaam nog niet op ingesteld is.

Het is niet verwonderlijk dat negen van de tien blessures tussen de heupen en voeten zitten. De knie en het onderbeen zijn samen goed voor 55%. Pijn aan de voorzijde van het scheenbeen is daar één van en deze blessure wordt shin splints genoemd. Voorkomen is uiteraard beter dan genezen, je leest hieronder hoe.

Wat is shin splints?

In het algemeen krijg je meestal shin splints als je plotseling te snel opbouwt (waarbij het bij vrouwen vaker optreedt dan bij mannen). Om die reden krijgen beginnende lopers het vaker, maar het kan een ervaren loper natuurlijk ook overkomen. Daarnaast kunnen verkeerde loopschoenen een oorzaak zijn. Stel je loopt op neutrale schoenen, maar je proneert, dan kan dit een scheenbeenvliesontsteking - ook wel shin splints - veroorzaken.

Oorzaak is het botweefsel dat sneller afbreekt dan dat er nieuw weefsel gevormd wordt. De pijn wordt veroorzaakt door irritatie van het beenvlies op de plaats waar de spieren zich aan het bot hechten. De zeurende pijn is geconcentreerd aan de voorkant van je onderbeen, langs het scheenbeen (tibia). Als je er ooit last van gehad hebt, dan weet je dat het een erg pijnlijke blessure is en maar langzaam overgaat. Shin splints wordt meestal ervaren tijdens en na het hardlopen, en je scheenbeen is pijnlijk als je erop drukt. In ongeveer 10% van de gevallen kan de pijn worden gevoeld in het zachte, uitwendige, gespierde deel van je scheenbeen.

Is voorkomen mogelijk?

Waarschijnlijk wel omdat de voornaamste oorzaak overbelasting is. Zorg dat je de juiste hardloopschoenen draagt (die pronatie voorkomen) en bouw het hardlopen rustig op. Een goed beginnersschema is belangrijk. De eerste weken wordt daarin hardlopen in een langzaam tempo afgewisseld met wandelen. Het beginnersschema van de Atletiekunie is hierbij bijvoorbeeld een geschikte, maar het is tevens belangrijk dat je de juiste looptechniek gebruikt. Daar is loopscholing voor nodig. De meeste atletiekverenigingen hebben loopgroepen voor beginnende lopers en bij Lopers Company by Enno kan je natuurlijk ook de Hardlopen voor Beginners trainingen volgen. Deze zijn namelijk op het effectieve bovengenoemde schema gebaseerd.

Meer lezen: https://www.linkedin.com/pulse/shin-splints-kan-je-voorkomen-enno-aerts-lopers-company-by-enno/?published=t