Monday 27 November 2017

6 voordelen van trailrunning!

Verveeld door de standaard paden? Er zijn genoeg redenen waarom we kunnen profiteren van onbekend terrein.

Onbekend

Als het op je loopschema aankomt, kan het verleidelijk zijn om je vast te houden aan de bekende paden in het lokale park. Vooral als je focust op tijd.

Hoewel het erop lijkt dat een toenemend aantal van ons geneigd zijn om wél ‘off-road’ paden op te zoeken. Met een flinke stijging in het aantal zoekopdrachten op ‘trailrunning’. Deze nieuwsgierigheid is er niet voor niets. Je normale route, of rondje door het park wisselen met een trail run zorgt voor een hoop mentale en fysieke voordelen: van het verminderen van angst tot het gebruik van meer spiergroepen.

1. Dagje uit
Het is misschien niet handig om je elke dag aan trailrunning te wagen, vooral als je in een stad woont, maar je kan wel er zeker een wekelijkste activiteit van maken als je dit vooruit plant. Neem bijvoorbeeld de tijd op je vrije dag om het dichtstbijzijnde stukje platteland of de kust op te zoeken voor een lange duurloop op een heuvelachtig terrein. Al snel merk je de volgende voordelen.

2. Je gebruikt meer spieren
‘Door stevige en harde wegen met modder af te wisselen met vlakke routes en heuvels, zorg je ervoor dat je veel meer spieren gebruikt. Niet alleen je benen, maar ook de spieren in je kern, voeten en enkels’, zo stelt Saucony hardloopcoach Tom Craggs. Dit zal je balans en ook je algemene loopkwaliteiten op elk terrein verbeteren.

3. Je zult minder angstig zijn
Door activiteiten uit te voeren in de natuur, kun je stress en angst verminderen, terwijl je juist je mentale status verbetert. Zo maximaliseer je de verbeterende invloed die sporten op je humeur heeft.

4. Het kan je helpen langer te leven

Volgens onderzoek van Harvard eerder dit jaar zorgt leven in een groene omgeving 12% minder dodelijke gevallen vergeleken met leven in een stedelijke omgeving. Aangezien we niet allemaal kunnen leven rondom het platteland, zal op pad gaan in het weekend voor een trailrun je helpen om te profiteren van levenslange voordelen.

5. Je verliest sneller vet
Voor diegene die wat kilo’s willen verliezen, trailrunning kan helpen om 60 tot 90 calorieën meer per uur te verbranden, volgens de data van Medicijn en Wetenschap in Sport en beweging logboek, dit is te danken aan de bijvullende uitdaging van een oneven terrein.

6. Het helpt je uit een negatieve spiraal te komen
Blootstelling aan de natuur verminderd als het ware herhaling. Een vicieuze denkcyclus is verbonden met depressie, als je hier in terecht komt kan je dit verminderen door in de natuur te sporten. Een wandeling van 90 minuten (of duurloop) in de natuur vermindert deze negatieve breinactiviteit, terwijl dezelfde activiteit in een stedelijk gebied niet zo’n effect heeft, volgens research dat gepubliceerd is in een artikel van opvolging van de National Academy of Sciences

Tekst: Francesca Specter
Vertaling: Sterre Blokdijk
Bron: Runnersweb