Monday 12 October 2015

Snelle herfst met fartlek

Niets leukers dan door een bos stuiven met heel veel bladeren om je heen. Maak de herfst tot het seizoen waarin je speelt met snelheid. Die kun je dan weer makkelijk oppakken na de winter. Het is tijd voor veel actie met fartlek.

 Hardlopen is een spel. In de herfst is dit het spel van mooi én snel. Mooi omdat je omgeving fraai is. De bossen verkleuren en bieden nu iedere dag een ander decor. Dat kun je ideaal combineren met fartlek. Je mag af en toe een echte stop maken. Even op adem komen en volop genieten van de natuur. 

Hardlopen gaat niet alleen over snel, het gaat ook over genieten. Met fartlek kun je verbazingwekkend snel worden. Voordeel daarbij is dat veel hardlopers dit een leukere manier van trainen vinden dan de op snelheid gerichte intervaltraining. 



5 grote en nog wat meer kleine tips voor een succesvolle fartlek: 



Leuk is winst
 Wat zie je in de praktijk? Leuk is pure winst. Kijk maar eens naar een trainingsgroep die echt veel plezier heeft. Je ziet ze ook hard werken. Dat levert vaak op die bospaden of in de stadsparken net zoveel hardloopwinst op als die intervaltraining op een baan.



Blijf verbeteringen roepen Veel hardlopers willen solistisch lekker trainen. Ben je op zoek naar verbetering dan is samen trainen veel slimmer. Vraag een trainer, of een ervaren hardloper je in de gaten te houden en verbeteringen en aanmoedigingen te blijven roepen. Met een fartlek kun je een kleine ronde afspreken. Een maatje kan dan op een strategische plaats gaan staan zodat hij je lange tijd kan zien. 

Door de aanmoedigingen ga jij net wat harder dat heuveltje op in de fartlek. Maar je krijgt waarschijnlijk ook een paar opmerkingen over je houding. Hoe ruller en heuvelachtiger het parcours hoe belangrijker je houding wordt. Met een slechte houding lever je snelheid in. Met een sterke houding kun je makkelijker je snelheid vasthouden tijdens de fartlek.



Echt doorzetten
 De winst in fartlek pak je pas als je ook doorzet. Zo verleidelijk, eerder inhouden op dat stuk waar het pad omhoog gaat. Niet doen. Ga ervoor. Spreek met elkaar af, of met jezelf als je solo loopt, waar je stopt om de bomen te bewonderen. Houd je daar ook aan. Loop snel op de snelle stukken en rustig op de langzame stukken.



Plan je fartlek
 Fartlek komt voort uit de Zweedse trainingsuitvinding van spel met snelheid. De atleten die regelmatig stukken sneller liepen presteerden beter. De onverwachte versnellingen brachten kleine wonderen aan conditie voort merkte trainer Gösta Holmér in 1937. En het echte geheim is dat je tijdens de fartlek korte stukken sneller loopt dan je wedstrijdsnelheid. Maar dit is nog geen reden om ondoordacht aan je fartlek te beginnen.



Meer lezen: http://www.prorun.nl/training/trainingtips/snelle-herfst-met-fartlek/

Marc Gerlings